lørdag 19. juni 2010

Oppsummering Færderseilasen 2010

Årets seilas ble preget av mye regn, og både lang vindstille og god vind.

De siste forberedelsen ble gjort på bryggen i timene før start, ikke mye som skulle fikses, men det er alltid noe. Vi manglet merkene til baugen da vi forlot bryggen, men dette ordnet vi i ventesonen før start, skipperen var kanskje en smule stresset, men det ordnet seg ;)

Det blåste helt ok i starten, men vi var dessverre sist over linjen. Vi ble liggende klemt mellom to båter, og vi seilte fortere enn båten i lo, men det lot seg ikke å seile forbi i le, for vi mistet all vind hver gang vi kom litt forbi. Undertegnede valgte til slutt å vrenge opp bak båten til lo, selv om dette resulterte i totalkolaps av spinnakeren, men det viste seg å lønne seg. Vi lå en stund sist i feltet av FC8'ene, men feltet ble spredd iu to, hvor en del gikk mot Nesodden og resten mot Bygdøy. Vi endte opp med å kunne gå helt fritt etter vinden, som endte med å gå i midten, noe som lønnte seg greit, da vi tok igjen og passerte flere av våre konkurrenter.

Så døde vinden tilnærmet helt, og det ble vanskelig å få spinnakeren til å stå, samt at det regnet greit støtt og stadig. Vi fikk litt vind igjen mot Slemmestad, men kursen ble for skarp etterhvert til å holde spinnakeren. Vi lå hele veien mot Drøbaksund tett opptil våre konkurrenter. Da vi kom så langt merket vi veldig hvor mye strøm det var i forhold til vind. Det ble vanskelig å holde fremdrift i forhold til grunn, vi drev tidvis mer sidlengs og bakover. Vi endte opp øst for Oscarsborg, og på 5 timer kom vi ikke av flekken. Dvs vi kom noen hundre meter sydover, men seg tilbake midtveis på Oscarsborg igjen. Vi prøvde med anker, men det tok litt tid før vi fikk feste, og da vi fikk det, fikk vi det skikkelig. Vi tror vi traff sjøkabelen som går til land fra Oscarsborg, og det tok vel 10min, før vi endelig kom løs da en større båt drev på oss. Det var fortsatt særs lite vind, men vi seg da fremover. Skipperen fant da ut at linsen og øyne trengte noen timer på øyet. Fra 20.tiden og igjennom hele natten var det kontinuerlig 2 stk til sengs. dEtte er første gang vi har opplevd at alle sover noen timer!!

Jeg ble først vekket igjen da vi hadde fått 16-17 knops vind utenfor Soon ca, og selv med grei slagside og sjø fikk jeg på meg linser. Det ble litt klager fra de under dekk at det var vanskelig å sove til lo i bølgene.... men men... Det blåste jevnt mer og mer utover morgenen, og da vi passerte Hollenderen, blåste det 20-25 knop. Ca en halvannen time etter runding av Hollenderen, dreier vinden fra sørvest til nordvest, og vi velger å slå oss noen slag inn mot land. Etter første slaget, når vi har fått fart i skuten og alle er på ripa, hører vi et enormt smell, og det neste vi vet er at masten ligger 90 grader ned i vannet. Jeg sitter til rors og ser jo kontinuerlig i retning av masten, har ikke et eneste bilde i hodet av at masten er på vei ned... Vi får kalt opp mayday over vhf'en, og begynner å kutte stag og vant, slik at vi kan bli fri av masten som ligger og er en fare for båt og sikkerhet. Vi får reddet begge seil ombord (med noen små rifter). Heldigvis unngår vi personskader!

Når masten er fri og seil under dekk, ser vi at vi får egen motorkraft (selv i de bølgene som er) klarer å komme oss for egen maskin mot land, så vi avblåser hjelpen over vhf'en. Nærmeste redningsskøyte var 20 min unna, så det var bra det ikke var mer krise. Det skal sies at de 3 næørmeste båtene som passerte oss kom oppom og spurte om vi trengte hjelp. Takk!!

Nå får vi se hva forsikringsselskapet sier til oppgjør, for det er kalrt at det blir noen båtpenger for å få seil på båten igjen!

Jeg takker mannskapet for god innsats og godt humør!

Crew:
CR
Christian
Kristian
Niclas
Øyvind

Ingen kommentarer: